12 Май 2025, 20:09 Днес (2) | Вчера (0)

Дигитализацията и внедряването на изкуствен интелект са две от най-големите предизвикателства

16:16 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 12 май 2025, 16:57
„БРОКЕР ИНС“ ООД

Брокер Инс е единствен член на международната брокерска мрежа WING Insurance от България. Тази мрежа обединява водещи застрахователни брокери от различни части на света и е създадена с цел да осигури достъп до глобални застрахователни решения за клиенти в различни региони.

Г-н Стайков, тъй като досега не сме имали възможност да представим Вас и управлявания от Вас застрахователен брокер, мога ли да Ви помоля за кратко представяне?

Брокер Инс ООД е водещ застрахователен брокер с дългогодишен опит на застрахователния пазар. Основани сме през 1998г. и през годините заедно с нашия екип успяхме да изградим и наложим като компания с визия, устойчив растеж, клиентски фокус, с развита информационна инфраструктура, както и като доверен партньор за всички наши клиенти. Нашият екип се състои от близо 150 опитни професионалисти в бранша и национално присъствие с 43 офиса в София и страната. Ние сме иновативен застрахователен брокер, който се стреми да бъде лидер в индустрията, като постоянно развиваме и внедряваме нови платформи и технологии. За нас е важно не само да сме в крак с промените на застрахователния пазар, но и да предвиждаме бъдещите тенденции, за да предоставяме на нашите клиенти най-съвременните решения. Стремим се непрекъснато да генерираме идеи, създаваме и лансираме нови продукти, които отговарят на развиващите се нужди и очаквания на пазара. През годините развихме в значителна степен експертизата на екипите ни за обслужване на корпоративни клиенти, малки и средни фирми, физичeски лица. В портфолиото ни предлагаме цели 11 наши брандирани продукти и услуги, създавани през годините, за да отговорят на разнообразните и уникални нужди на нашите клиенти. Такива са например нишовият продукт "Автомобилът Инс", който представлява многогодишна полица Автокаско с покритие GAP, с фиксирана премия и застрахователна сума за целия период, разработена специално за лоялните клиенти на Брокер Инс; застраховка имущество "Домът Инс"; застраховката ни за домашни любимци "Защитени лапи"; застраховка на велосипеди с включена кражба "Велопротект". Чрез платформата Insy.Benefits предоставяме възможност на работодателите да предлагат персонализирани и гъвкави застрахователни решения под формата на придобивки на своите служители. Партнираме по програми за лизинг с водещи лизингодатели; предлагаме международна програма за застраховка на дронове и много други. Целта е ясна - да подобрим предлагането си, да увеличим удовлетвореността на клиентите си, да им осигурим достъп до най-добрите възможни застрахователни решения и да се затвърдим като дългогодишен партньор. 

В края и началото на всяка година е време за равносметка и планове. Каква е вашата равносметка за изминалата 2024 година? 

2024 година беше динамична и предизвикателна за застрахователния сектор, както и за нас като застрахователен брокер. Въпреки множество променливи фактори в икономиката и глобалната ситуация, успяхме да постигнем значителен напредък в предоставянето на качествени и персонализирани застрахователни решения за нашите клиенти. Радваме се на ръст в премийния приход, благодарение на разширяване на клиентската база и нови партньорства. Имаме над 90 000 обслужени полици по всички линии бизнес, включително физически лица и корпоративни клиенти от различни сектори. Разширяваме екипа си и инвестираме в повишаването на квалификацията на колегите, така че да отговорим на все по-високите изисквания на клиентите ни. 

Каква е бизнес средата за застрахователните брокери у нас – лоялна, коректна или…?

Бизнес средата за застрахователните брокери в България през последните години претърпя значителни промени, като се характеризира с разнообразие от възможности, но и с определени предизвикателства. От една страна пазарът на застрахователни услуги в България продължава да бъде силно конкурентен, като все повече компании предлагат разнообразни продукти. Застрахователните брокери трябва да се отличават с уникални предложения, персонализирани решения и високо качество на обслужването, за да привлекат и задържат клиентите си. Конкуренцията идва не само от традиционните застрахователи, но и от новите технологии и дигитализацията, които променят начина, по който хората търсят и изберат застраховки. Внедряването и развитието на иновации като мобилни приложения и платформи за сравнение на застраховки може значително да подобри обслужването на клиентите. Това отваря нови възможности за брокерите да достигат до по-широка аудитория и да предлагат по-конкурентни условия. Успешните брокери ще се нуждаят от иновации, адаптивност, както и от способности и екипи, които да предложат персонализирани и качествени услуги на клиентите си. 

Има ли някакви законодателни или други препятствия, които трябва да се преодоляват, за да работите в по-добра бизнес среда? 

Като всеки силно регулиран бизнес безспорно има ред законодателни и регулаторни препятствия, които могат да въздействат на застрахователните брокери и да създадат допълнителни трудности за оптимално развитие на бизнеса в сектора. Едно от основните затруднения е голямото количество административна работа и сложността на регулаторните изисквания, поставяни от действащото законодателство. Прилагането на по-опростени и ефективни регулации относно сключването на застрахователни договори и отчетността биха намалили бюрократичната тежест и ускорили процесите, което да подобри условията за бизнес на пазара. В допълнение, за да предоставят на клиентите си най-добрите застрахователни продукти и услуги, брокерите трябва да имат достъп до качествени и актуални данни за пазара. Въпреки че част от тези данни са достъпни, често има ограничен достъп до определена информация, което затруднява брокерите при извършването на пълен и точен анализ на риска.

Голямото предизвикателство през последните години в повечето бизнес сфери е т.н. дигитализация. В работните процеси сериозно навлиза и изкуственият интелект. Как се справяте вие с тези предизвикателства и застраховането в България и по света?

Както споменах, дигитализацията и внедряването на изкуствен интелект са без съмнение две от най-големите предизвикателства, пред които е изправен застрахователният сектор в България и по света през последните години. За застрахователните брокери това означава не само необходимост от адаптиране към новите технологии, но и шанс да предоставят по-добро обслужване, да оптимизират процесите и да достигнат до нови клиенти. В Брокер Инс ООД започнахме нашето дигитално трансформиране отдавна, с ясното съзнание, че това е ключово за бъдещето. Още през 2007-ма разработихме удобна платформа за бързо и сигурно онлайн застраховане – 24ins.bg. Внедрихме наша собствена система за автоматизиране на вътрешните процеси на компанията и успешно приложихме интеграция със системите на голяма част от застрахователните компании. Предстои внедрим ефективно и платформа за дигитално разпространение на застрахователни продукти – INSY.AI. Тя обединява набор от инструменти, предназначени да се справят с различни аспект от процеса на дистрибуция на застрахователни продукти, включително и чрез канали, които не са използвани до момента в България. От управление на знанието за застрахователни продукти, през дистрибуцията и управлението на щети, INSY.AI е проектирана за да се справи с дигиталните предизвикателства пред застрахователните компании и посредниците в застрахователния бизнес. Съвсем скоро Брокер Инс ООД ще представи и своето мобилно приложение, което ще даде на клиентите ни богат набор от услуги, опции и по-лесен достъп до нашите продукти. То е създадено с мисъл за удобството и нуждите на клиентите. Приложението ни ще предоставя информация за всички застраховки, сключвани с наше посредничество, възможност за бързо и лесно сравняване и сключване на застраховки директно от телефона, достъп до индивидуални оферти, автоматични напомняния за изтичащи полици и предстоящи вноски, възможност за плащане на вноските, както и за уведомяване на щети онлайн. Нашите планове са мобилното ни приложение да се развие като основно средство за контакт с нашите клиенти. 

Споделете за международната брокерска мрежа, на която Брокер Инс е единствен член от България. 

Брокер Инс е единствен член на международната брокерска мрежа WING Insurance от България. Тази мрежа обединява водещи застрахователни брокери от различни части на света и е създадена с цел да осигури достъп до глобални застрахователни решения за клиенти в различни региони. Членството в такава мрежа ни предоставя уникални възможности за достъп и предлагане на най-добрите продукти и услуги, като същевременно да се възползваме от международния опит и ресурси на партньорите си. Съвместно с колегите от различни пазари успешно си партнираме в обслужването на клиенти по глобалните ни програми, осигурявайки им най-добрите практики от местния и международния пазар. 

Новостите ще доведат ли до промяна на каналите за продажба и начина да се стигне до крайния клиент? 

Дигитализацията, изкуственият интелект, социалните медии, интегрираните услуги и партньорства ще променят както процеса на продажба, така и отношенията между застрахователите и техните клиенти. В бъдеще ще имаме все по-персонализирани, лесни за използване и достъпни канали за продажба, което ще доведе до по-добро обслужване и по-ефективно достигане до целевите аудитории. Можем да направим аналогия между навлизането на изкуствения интелект и навлизането на интернет преди 25 години. В този смисъл това без съмнение ще доведе до значителни промени в каналите за продажба и начина, по който застрахователните брокери и компании достигат до крайния клиент. Традиционната роля на брокера е да разбира застрахователните изисквания на клиентите, да дава насоки и съвети за най-подходящите продукти, да възлага бизнеса на застраховател и да наблюдава тези отношения. Онлайн платформите и изкуствения интелект могат да подкрепят традиционната роля на брокера, но по начин, който осигурява стойност за клиента и позволява на брокера да бъде по-ефективен в своите процеси и в привличането на нови клиенти и партньори. 

Тъй като сте отдавна в застрахователния бизнес и имате наблюдения от първа ръка за нагласите на потребители на застраховки, промениха ли се те в някаква посока през годините? 

Наблюденията ни показват, че нагласите на потребителите на застраховки са претърпели значителни промени през годините. Тези промени могат да бъдат приписани на различни фактори, включително технологиите, глобализацията, икономическите условия и промените в начина на живот на хората. Както вече споменах, забелязва се по-голям интерес към дигиталните и онлайн услуги. Много клиенти сега предпочитат да получават предложения и да сключват договори през интернет платформите, приложения или чатботове, които им осигуряват лесен достъп до различни застрахователни продукти, както и възможността за сравнение в реално време. С нарастващото значение на бързите технологии, клиентите стават все по-взискателни към времето за реакция на брокери и застрахователи. Те очакват бързо обработване на искове, моментални отговори на въпроси и лесен достъп до помощ в случай на застрахователно събитие. Компаниите, които предлагат тези услуги, създават по-голямо доверие и удовлетворение у своите клиенти. Другата промяна, която се наблюдава в последните години е търсеният интерес на клиентите към дългосрочни отношения с брокери и компании. Докато в миналото застраховките често бяха възприемани като еднократна покупка, днес много потребители предпочитат да изградят дългосрочни отношения с брокери или застрахователни компании. Те търсят доверени партньори, които да могат да им осигурят подходящо покритие през годините, като същевременно получават персонализирани съвети и услуги, които отговарят на техните променящи се нужди. Това е и причина за растящото значение на консултирането и на дългосрочните отношения с клиентите. С нарастващата осведоменост за нуждата от застраховане и разнообразието от предлагани продукти, потребителите стават все по-изискващи към персонализацията. Те искат решения, които да отговарят на техните конкретни нужди, а не универсални продукти. Например, вместо да се интересуват от стандартни пакетни полици, много клиенти търсят застраховки, които да обхващат специфични рискове и са изготвени и договорени по тяхна мярка. 

По линия на свободното предлагане на стоки и услуги, в България има над 2200 чуждестранни застрахователни брокера, които са уведомили КФН за желанието си да работят. Това променя ли по някакъв начин работата на местните застрахователни посредници – помага ли, пречи ли, краде ли тази практика Ваши клиенти? 

Конкуренцията винаги е ползотворна, защото мотивира местните брокери да предлагат по-добри условия, по-конкурентни решения и по-високо качество на обслужване. Считам, че това е стимул да ставаме по-добри. Местният клиент винаги ще търси лице в комуникация, разбиране на специфични нужди и помощ при административни процеси - нещо, което клиентите откриват в нас като брокер. Това е шанс да комуникираме по-активно стойността, която носим – не само като посредници, а като консултанти и защитници на интересите на клиента. 

И накрая, г-н Стайков, да попитам за очакванията и плановете Ви за 2025 г. Как виждате развитието на пазара за Вас и въобще? 

Брокер Инс ООД винаги е бил партньор, който дава решения, които отговарят на нуждите на нашите клиенти, като същевременно гарантира прозрачност и доверие. Това е посоката, в която ще се движим и занапред. Като част от плановете ни за 2025 година е да разширим портфолиото си с още по-иновативни застрахователни продукти, които да отговарят на нарастващите нужди на клиентите ни. Ние продължаваме да вярваме, че доброто обслужване и професионализмът са в основата на нашия успех и сме ангажирани с предоставянето на най-добрите възможни решения за нашите клиенти. Застрахователният пазар ще продължи да се променя и адаптира към новите условия, като ключови фактори за развитието ще бъдат дигитализацията, иновациите в продуктите и променящите се потребителски нагласи. Пазарът ще изисква от нас да бъдем все по-гъвкави и иновативни, като не спираме да обучаваме нашите служители и да инвестиране в нови технологии. Вярвам, че предстоящата година ще ни предложи много нови възможности, които ще можем да използваме, за да развием нашия бизнес и да отговорим на новите очаквания на клиентите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7948
GBP 2.4796 2.4887 2.3262
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив