20 Май 2024, 05:12 Днес (0) | Вчера (0)

Корабните застраховки за военен риск са поскъпнали десетократно

06 Февруари 2024 10:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 6 февруари 2024, 09:52

За повишаването на цените им допринасят пиратските нападения

Сериозно са се увеличили застраховките за военен риск при преминаване на Червено море след нападенията на търговски кораби от йеменските хути. Сумите са се повишили десетократно и достигат до 1% от застрахователната стойност на кораба. За поскъпването на застраховките допринасят и пиратските нападения. Много корабособственици вече избират по-дългия маршрут към Европа през Южна Африка, а това забавя доставките, каза пред БНТ Юри Станков, управител на морски застрахователен брокер.
Червено море беше обявено за зона с военен риск след зачестилите нападения на търговски кораби от йеменските хути. Това оказа влияние и върху морския застрахователен пазар, тъй като компаниите вече включват обезщетение за преминаване през опасна зона.  "Докато преминаването в момента през Аденския залив крие два риска. От северната страна има нападение на хутите, а от южната страна има нападение от пирати", обяснява Станков. Размерът на застраховката за корабите, които преминават Аденския залив зависи от това чия собственост е плавателният съд.
"В момента, за да бъде застрахован един кораб, застрахователите изискват да се стигне до физическото лице собственик. Тайната, която така дълго беше пазена в офшорните фирми, в момента корабособствениците са принудени да я разкриват и да казват чия е собствеността", посочи още Станков. Например, ако корабът е собственост на китайска компания, тогава ставките на застраховката са минимални, от порядъка на 0,1% от застрахователната стойност на плавателния съд. Но ако става въпрос за американски или английски кораб, или такъв, който има такъв интерес, тогава нещата отиват далеч по-нагоре, като десетократно до към 1% от застрахователната сума на кораба.
Застрахователните премии са поскъпнали и след ударите на САЩ и Великобритания по бази на хутите в Йемен. По последни данни, с 25% е намалял корабният трафик през Червено море. Заради усложнена ситуация в района на Аденския залив, една част от плавателните съдове се отклоняват през алтернативни маршрути.
"Корабите, за да избегнат конфликтния регион, трябва да заобикалят през нос Добра надежда", каза Анатоли Ангелов, компания за морски транспорт, логистика и спедиция. Заобиколният маршрут забавя доставките за Европа. Това води до увеличаване с 10- до 14 дни на транзитното време и съответно увеличаване на разходите както за гориво, така и всички останали съпътстващи дневни разходи на един кораб. При всички случаи, крайният потребител плаща цената, каза Станков.
От началото на кризата в Червено море цените за превоз на контейнери от Азия са се повишили три пъти заради избора на по-безопасен маршрут за корабите. "Има и към момента алтернативни варианти, когато се ползва специализиран конвой и се минава през Суецкия канал, но той е толкова скъп, че е равнопоставен като разходи на другия", уточни Анатоли Ангелов. По отношение на насипните товари също има увеличение на цените за превоз."Някъде около 20-30% се увеличават разходите съответно отива и към цената на превозвания товар", отбеляза Деян Петров, ръководител на отдел "Насипни товари” в компания за морски транспорт, логистика и спедиция.
Ръст на застраховките има и за корабите, които плават в района на Украйна заради войната там. Сумите стигат до 2% от застрахователната стойност на кораба за период от 7 дни.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив