27 Април 2024, 12:26 Днес (0) | Вчера (11)

Бонус-малус и ако си купим стара кола, ще наследим ли досието й с щети?

21 Март 2024 12:37 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 21 март 2024, 11:56

Ето кои са основните промени в задължителната автомобилна застраховка Гражданска отговорност"

Със свое решение от 13 март т.г. Министерски съвет одобри промени в Кодекса за застраховането. С него се въвеждат в националното законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 за изменение на Директива 2009/103/ЕО относно застраховката "Гражданска отговорност" при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка. Със законопроекта се въвеждат нови дефиниции за "превозно средство" и "използване на превозно средство". Предложението предвижда изключение от задължението за застраховане на ремаркета категория 01 (до 75-0 килограма), самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства.
Предвидено е удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от него електронен регистър. По този начин се отразява цялата история на причинените щети при използване на превозното средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован. В тази връзка, се предлага промяна в действащата национална уредба на коригирането на застрахователната премия по задължителна застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите в зависимост от предявените претенции ( система "бонус-малус”). Въвежда се задължение за застрахователите да публикуват собствените си политики относно използването на удостоверенията за застрахователни претенции във връзка с определянето на застрахователните премии по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и да приемат собствени правила за коригиране на застрахователните премии ( система "бонус-малус”).
Актуализират се минималните застрахователни суми по задължителната застраховка ,,Гражданска отговорност" на автомобилистите, както следва:
- за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт от 10 420 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 6 450 000 евро;
- за вреди на имущество (вещи) от 2 100 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 1 300 000 евро.
Въвежда се хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване чрез гаранционен механизъм, в който участват оправомощените компенсационни органи в държавите членки. Гаранционният фонд е определен за такъв орган в България. В тази връзка, се предлага промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.
Предвидени са изменения и в Закона за Комисията за финансов надзор във връзка с въвеждането на регистрационен режим за организациите за провеждане на професионално обучение на служители на застрахователни брокери, както и заплащането на такси за вписването им и осъществяването на общ финансов надзор върху тях.

По повод промените Владимир Савов, зам.- председател на Комисията по финансов надзор, посочи пред бТВ, че промяната в текстовете, които са обсъждани и преди години, относно "бонус-малус", е факторът поведение на водача на пътя. Тогава предложението е разкритикувано и отхвърлено, както от потребителите, така и от бизнеса. Парични затова е съмнението, че "със застрахователни средства може да се реши непряко застрахователен проблем, като поведението на водачите".
"Повечето хора тогава казаха: "Защо трябва да бъда глобен два пъти? Един път съм глобен като водач, затова, че съм нарушил закона по пътищата, и втори път съм глобен по Гражданската, без да съм нанесъл щета", казва Савов в предаването "Тази сутрин" по bTV.
Според експерта проблем е и, че във връзка с натрупаните нарушения на един водач, после при прехвърлянето на автомобила на друг "бонус-малус" се води на автомобила, а не на водача.
Ако си купим автомобил с история с няколко ПТП-та, това означава ли, че автоматично се прехвърлят на нас и ние трябва да наследим тази негативна история?
"Към момента не означава нищо", казва той. "Става въпрос за отделни политики на застрахователите как те ще прилагат тази информация, до която имат достъп. ПТП-тата са важна част от историята на автомобила. В какви ПТП-та е участвал, през какви ремонти е преминавал. Може би е добре да го знаем, но дали застрахователите ще прилагат в пълнота тази информация, това предстои да се види", казва той.
В ЕС системите "бонус-малус" са изцяло базирани на щетите. Това ще бъде основата и на системата в България. На нашия пазар работят 16 компании, които предлагат "Гражданска отговорност", така че на пазара има достатъчно конкуренция, за да може да се стигне до най-изгодните условия, добавя експертът.
По думи на Савов "бонусът" ще бъде калкулиран от отговорността на шофьорите на пътя, т.е. колкото по-малко щети, толкова по-изгодни условия ще предлага застрахователя. "Например, застраховката ви беше 250 лв. Тази година ви давам отстъпка по моята политика "бонус-малус", защото вече 2 години срещу вас няма предявени претенции", разяснява той.
На въпрос дали ще имаме свободен достъп до регистъра с щетите, когато си купуваме кола "на старо", Савов отговори, че за момента, този въпрос не е уточнен. Експертът предполага, че регистърът няма да бъде свободно достъпен. По негови думи това ще се вижда още при покупката при продавачите, когато се сключва и "Гражданска отговорност".

Системата бонус-малус за застраховка "Гражданска отговорност", която правителството предлага с промени в Кодекса за застраховането, няма да работи. Това заявиха пред Нова телевизия адвокатите Елица Буенова и Илия Тодоров.
Според тях системата не е обвързана с пътните нарушения като шофираме след употреба на алкохол или превишена скорост, а само с предявените щети. Така тя не допринася за пътната безопасност, смята Буенова.
Адвокатите Илия Тодоров и Елица Буенова коментираха, че предложената от правителството бонус-малус система е по-скоро при отделните застрахователи, които обаче и в момента са си изградили някакъв "бонус-малус" според града на ползване на возилото, възрастта на водача, както и щетите.
"Това, което беше пуснато като проект, е обвързано само и единствено с предявените претенции за изплащане на обезщетение. Тоест, системата "бонус -малус" ще е в интерес на застрахователите. Парите, които са предвидени да завишат застраховката "Гражданска отговорност", няма да отиват във Фонд "Пътна безопасност" или за оправяне на пътища, те ще отиват в бюджета на застрахователната компания", твърди Буенова.
"Хубавото е, че ще има единен регистър и досието ни ще ни следва. Въпросът е обаче какви щети ще водят до "малус”. Има въпроси, които трябва да се изчистят", поясни Тодоров.
По думите му в Европа и Великобритания има работещи системи, които могат да бъдат взети наготово.

Цената на застраховката за лек автомобил в момента средно е около 260 лв.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2828
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив